Nasz strona wykorzystuje pliki cookies! Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia takiej zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony! Czytaj pełną politykę cookies tutaj.
tytoń

logotypy top

strefa tytoniu

zakaz palenia

Całkowity zakaz reklamy, promocji i sponsorowania tytoniu jest jednym ze skutecznych sposobów zapobiegania paleniu tytoniu przez dzieci i młodzież. Światowa Organizacja Zdrowia uważa go za kompleksowy, jeśli wprowadzony jest w telewizji, radio, w prasie, na bilbordach, a także w punktach sprzedaży wyrobów tytoniowych. Niestety, narzędzie to należy do najsłabiej wprowadzonych w życie i przestrzeganych na świecie.

Według danych Światowej Organizacji Zdrowia z 2010 r. wprowadzono go w krajach, które obejmują jednie 6% populacji świata. W Europie, a zwłaszcza w Unii Europejskiej sytuacja jest zdecydowanie lepsza. Niemniej, nawet w Europie zakaz wszelkich form bezpośredniej i pośredniej reklamy tytoniu został wprowadzony jedynie w dwóch krajach – Czarnogórze i Norwegii. W największej liczbie krajów (37) zakaz ten został wprowadzony w telewizji, radio, prasie i niektórych innych mediach (np. na bilbordach czy w Internecie), ale nie dotyczy wszystkich form reklamy, promocji lub sponsorowania tytoniu. W Monako zakaz ten obowiązuje tylko w telewizji, radio i prasie, a w Andorze, Armenii, Austrii, Gruzji, Rosji i Szwajcarii zdecydowano się go wprowadzić tylko w niektórych mediach.

Zróżnicowany jest też stopień przestrzegania obowiązującego w danym kraju zakazu reklamy, promocji i sponsorowania tytoniu. Według oceny ekspertów Światowej Organizacji Zdrowia najlepiej zakaz ten jest przestrzegany w Belgii, Bułgarii, na Cyprze, w Czarnogórze, Danii, Finlandii, w Hiszpanii, Islandii, Irlandii, na Łotwie, w Macedonii, Norwegii, San Marino, San Marino, Słowacji, Szwecji, w Wlk. Brytanii i we Włoszech.

Polska była jednym z pierwszych krajów na świecie, w którym wprowadzono łączny zakaz reklamy, promocji i sponsorowania tytoniu. Przez wiele lat należała do nielicznych, w których wprowadzono przepisy zabraniające sponsorowania tytoniu w każdej formie, także sponsorowania mediów i partii politycznych przez firmy tytoniowe. Niestety, zakaz reklamy, promocji i sponsorowania tytoniu nie dotyczył w Polsce wszystkich nośników reklamy i promocji wyrobów tytoniowych, był słabo monitorowany, a w ostatnich latach także coraz częściej nieprzestrzegany, w szczególności w punktach sprzedaży oraz w wyniku sponsorowania różnych mediów i instytucji przez firmy tytoniowe. Pozytywną zmianą jest natomiast objęcie tym zakazem Internetu, choć poziom jego przestrzegania jest niedostateczny. Problemem w Polsce jest także brak systemu monitorującego przestrzeganie zakazu reklamy, promocji i sponsorowania tytoniu.

Fot.: © shockfactor - Fotolia.com

Źródło: Krzysztof Przewoźniak, Zakaz reklamy, promocji i sponsorowania tytoniu w Europie, www.zdrowiewciazy.pl

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

strefa opinii

nastka1 nastka2 nastka6 nastka7

w strefie tytoniu

strefa komentarzy

  • Gdzie mogę uzyskać skierowanie do ośrodka odwykowego MONAR?

    Dzień dobry jak mogę pomóc synowi21l cpa od kilku lat na tą chwilę jest w Anglii myśleliśmy że jak ...

    Czytaj więcej...

     
  • Czym są środki psychoaktywne?

    a gdzie kawa? czyli Cofeina?

    Czytaj więcej...

     
  • Czy to już uzależnienie?

    To straszne jak łatwo popaść w nałóg. Sama borykałam się z problemem alkoholowym, nie mając nawet ...

    Czytaj więcej...

     
  • Leczenie alkoholizmu

    Przeszłam taka terapię w ośrodku Wsparcie w Koszalinie. Szczerze mogę polecić ten ośrodek. Mają ...

    Czytaj więcej...

     
  • Piszę tutaj, bo nie mam się, kogo zapytać. Znalazłam u swojego faceta woreczek z białą zawartością o intensywnym zapachu, podobnym jak detergenty do prania...

    Wiem ze mozesz sprawdzic czy byla to kokaina nie pamietam teraz jakich substancji potrzeba do tego ...

    Czytaj więcej...

Projekt współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.

Dofinansowanie Projektu w 15% w kwocie 606 828 CHF (1 868 424 PLN) stanowi wkład krajowy zapewniony przez Ministra Zdrowia.

01_pis.png01_pis_a.png02_parpa.png02_parpa_a.png03_kbdspn.png03_kbdspn_a.png04_imw.png04_imw_a.png05_imp.png05_imp_a.png

ZASTRZEŻENIA: Strona internetowa zdrowiewciazy.pl zawiera ogólne informacje medyczne i nie jest dostosowana do medycznych lub zdrowotnych potrzeb konkretnej osoby. Redakcja zdrowiewciazy.pl dokłada starań w celu zapewnienia wiarygodności i aktualności materiałów publikowanych na stronie. Korzystanie z tej strony internetowej należy traktować jedynie jako źródło zawierające ogólne wskazówki dotyczące problematyki uzależnień. W przypadku podejmowania decyzji dotyczących własnego zdrowia należy zawsze skonsultować się z lekarzem lub specjalistą z zakresu uzależnień. Autorzy i administratorzy tej strony nie ponoszą odpowiedzialności za jakiekolwiek straty lub szkody wynikające z dostępnych na tej stronie informacji lub sugestii.

Wszystkie materiały znajdujące się na stronie zdrowiewciazy.pl są chronione prawnie (Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskimi prawach pokrewnych Dz.U.2006.90.631 j.t. z późniejszymi zmianami).